Настав час скористатися шансом стати успішними та самодостатніми
Іванівський район – один із найменш населених районів Херсонщини. Усього 13 осіб на квадратний кілометр. Але ж відомо, що від кількості населення залежать бюджетні надходження на освіту, утримання медичної галузі тощо. Нехай поступово, однак зрушення в Іванівці останнім часом відбуваються: розпочато капітальний ремонт Центральної площі селища, проведено заміну парканів на кладовищах, відремонтовано частину дорожнього покриття по вулиці Дружби, проводиться освітлення вулиць, закладено кошти на співфінансування заходів енергозбереження в дитячих дошкільних закладах (заміна вікон, дверей),плануються роботи щодо реконструкції каналізаційно – насосної станції з будівництвом модуля біологічної очистки стоків.
Це відбулося завдяки тому, що на місцевий рівень повністю передано плату за землю, акцизний податок. І такі можливості збільшуватимуться, якщо Іванівська громада об’єднається і отримає статус міста обласного значення, як Гола Пристань або Нова Каховка. Це допоможе додатково суттєво збільшити надходження до місцевого бюджету. Крім того, держава підтримує нові громади і надає їм додаткове фінансування – наприклад, допомагає ремонтувати дороги, школи та дитячі садки. У кожному селі після об’єднання громад буде збережено дитячі садки та початкові школи, а старші діти зможуть навчатися в добре облаштованих, по-сучасному обладнаних опорних школах.
Хтось запитає: що зміниться - був Іванівський район, стане Іванівська громада? Основна зміна - це обсяг фінансування усіх закладів соціальної сфери і те, що ви самі будете визначатися, як цими коштами розпорядитися. Далі докладно про те, як громаді стати успішною.
Що таке спроможна громада?
Це територіальна громада села, селища, міста, яка може самостійно або через відповідні органи місцевого самоврядування забезпечити належний рівень освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства. Це означає, що громада має кошти, фахівців, приміщення для того, щоб забезпечити усе це за законом.
Які переваги спроможної громади?
Вона прозоро планує власний розвиток, ставить та виконує стратегічні завдання. Залучає інвестиції, розвиває економіку, сприяє місцевому підприємництву. Люди швидко та без бюрократичної тяганини можуть отримати адміністративні та соціальні послуги, зареєструвати бізнес та майно, отримати дозволи та ліцензії, довідки, паспорти, одержати субсидії, соціальні допомоги тощо. Тільки спроможна громада має сучасно обладнані дитячі садки та школи, медичні заклади з кваліфікованими працівниками. А ще - якісні дороги та доступні кожному транспорт, водопостачання, водовідведення, освітлення, зв’язок тощо. Це і можливість користуватися послугами мережі закладів культури, мати дитячі майданчики, спортивні заклади, бібліотеки, кафе, перукарні, впорядковані парки, пляжі та інші місця відпочинку та дозвілля.
Як зробити громаду спроможною?
Досвід розвинутих країн демонструє, що основною передумовою успішного розвитку громад є об’єднання територій та ресурсів. Об’єднана громада відповідатиме новим вимогам, одержуватиме значно більші ресурси та повноваження. На рівні потужної громади вирішуватимуться питання місцевого економічного розвитку, забудови, благоустрою території, соціальної допомоги, культури, первинної охорони здоров’я, середньої, дошкільної та позашкільної освіти, безпеки громадян, організації пасажирських перевезень на території громади, утримання об’єктів комунальної власності. Тобто громада повністю відповідатиме за все, що відбуватиметься в ній, коштом, який збиратиме на своїй території. Отже, передача ресурсів, повноважень та відповідальності на базовий рівень – це і є децентралізація. А головні її принципи – справедливість, доцільність та відповідальність. Це те, що зараз дуже потрібно нашій державі.
Як держава забезпечує процес децентралізації та об’єднання громад?
Держава забезпечує прийняття всіх необхідних законів, передає ресурси та повноваження на місця, розраховуючи на те, що створюються громади відповідно до добровільного права на об’єднання. У результаті реформи держава створює необхідні умови для розвитку громад, а вже вони самі обирають, що саме слід будувати, розвивати на місцевому рівні: де і як ремонтувати дороги, робити освітлення, як організувати навчання дітей та залучити інвестора для створення нових робочих місць.
Яка моя роль, як громадянина, у цьому процесі?
Місце, де ми живемо, разом з усіма, хто проживає поруч з нами, або має тут своє майно, – називається територіальною громадою. І виключно ми як громадяни, самі маємо господарювати на цій території, реалізуючи право на місцеве самоврядування. Обираючи голову сільської, селищної чи міської ради та депутатів, ми мусимо контролювати кожен їх крок, перевіряти, як використовується кошти громади. Отже, ми відповідальні за власний вибір та подальший контроль влади. Перед тим, як обрати місцеву владу, ми зобов’язані вивчити передвиборчу програму кандидатів, критично ставитись до популістських обіцянок, зважати на репутацію майбутніх очільників органів місцевого самоврядування.
Ми можемо впливати на прийняття рішень через органи самоорганізації населення – вуличні, квартальні комітети, брати участь у загальних зборах громади, громадських організаціях.
Що дасть об’єднання громади?
По-перше, має покращитися управління нею. Громада матиме компетентну раду та кваліфікований виконком, бо з більшим населенням та територією буде більше кандидатів на посаду голови та депутатів місцевої ради, тож буде з кого обирати найбільш чесного та працьовитого. Крім того, штатна структура буде більш ефективною з точки зору доцільності посад. Наприклад, якщо сім сільрад об’єднаються в одну громаду, то більше працівників зможуть краще обслуговувати потреби громади замість того, щоб керувати.
На місці, а не в районі, ви зможете отримати всі потрібні послуги – оформити довідки , пенсію, соціальні виплати, отримати паспорт, дозвіл на будівництво, зареєструвати бізнес. Завдяки новій бюджетній політиці саме об’єднані громади отримують додаткові фінансові ресурси для розвитку інфраструктури – доріг, освітлення, водопостачання, водовідведення, утилізації побутових відходів тощо.
Якою буде влада в об’єднаній громаді?
Управління справами об’єднаної територіальної громади буде здійснювати рада об’єднаної громади, до складу якої обиратимуть депутатів від кожного населеного пункту, що до громади увійшов. У кожному селі буде староста, який представлятиме інтереси жителів села у виконавчому органі місцевої ради об’єднаної територіальної громади. Староста обирається в селах і селищах за рішенням місцевої ради і представляє інтереси мешканців села у виконавчому органі місцевої ради об’єднаної громади. Він також бере участь у підготовці бюджету громади в частині, що стосується фінансування програм на території свого села.
Окрім того, у Положенні про старосту, яке затверджується радою об’єднаної територіальної громади, можуть бути передбачені повноваження щодо надання ним послуг своїм громадянам.
Хто буде надавати послуги на селі (видача довідок, реєстрація шлюбу, народження дитини тощо), якщо не буде сільської ради?
Усі справи громади вирішуватимуться на місці. Місцеві працівники допоможуть зібрати та оформити потрібні документи та самі доставлять їх у центр адміністративних послуг.
Хто керуватиме громадами в період між прийняттям рішення про створення об’єднаної громади та першими виборами до ради такої громади?
У селах, в яких знаходилися органи місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися, обов’язки старости до обрання на перших виборах старости виконує особа, яка здійснювала повноваження сільського голови відповідної територіальної громади до об’єднання. Повноваження голови об’єднаної громади до обрання на перших виборах виконує селищний голова відповідної громади.
Чи загрожує безробіття працівникам сільських рад, що об’єднаються?
Значного скорочення штату органів місцевого самоврядування не відбудеться, але зміняться їхні обов’язки. Тим, хто не знайде себе у нових структурах, держава надасть необхідну підтримку. Слід зауважити і те, що загалом об’єднана громада буде більш спроможною створювати умови для місцевого підприємництва, а це означає й нові робочі місця.
Що буде з освітою?
У кожному селі збережуть садочок та початкову школу. Якщо школа велика, вона повністю зберігається. Учнів старших класів за потреби будуть підвозити в школи, які визначать опорними. В них для дітей буде створено найкращі умови для навчання. Новоутворена громада стає спроможною забезпечити належний рівень життя своїх громадян у різних сферах життя. Всі ми зацікавлені в якісній освіті наших дітей.
Хто відповідатиме за забезпечення автобусним пасажирським сполученням між населеними пунктами об’єднаної територіальної громади?
Організація пасажирських перевезень на території громади належатиме до власних повноважень Ради об’єднаної територіальної громади.
Що буде з медициною?
Сьогодні в області створюється мережа станцій екстреної медицини. Це і надалі буде на плечах області. А на рівні громади обов’язково діятимуть медзаклади, котрі надаватимуть первинну медичну допомогу. Якщо пацієнт потребуватиме лікування в стаціонарі та надання більш складних медичних послуг, він зможе їх отримати рівнем вище. Спеціалізована медична допомога базуватиметься в області.
Чи можна проводити об'єднання, змінюючи межі району? Який порядок зміни меж районів?
Перспективний план формування об’єднаних територіальних громад розробляється в межах області. Межі районів можна змінювати, якщо це обґрунтовано вагомими причинами. У разі доцільності входження до складу нового об’єднання територіальної громади, розташованої на території суміжного району, обласна рада звертається з поданням до Верховної Ради щодо зміни меж відповідних районів у порядку, визначеному законом. У такому випадку питання про утворення об’єднаної територіальної громади розглядається обласною радою протягом 30 днів з дня звернення громади та передається до Верховної Ради.
Чи передбачено законодавством вихід
з об’єднаної територіальної громади?
Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об’єдналися в одну громаду, можуть вийти зі складу об’єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.
Що буде з тими селами, які не виявлять бажання об'єднуватися? Чи буде держава допомагати тим громадам, які не об’єднаються?
Органи місцевого самоврядування в селах, селищах, що не об’єднаються, не зможуть за своєї фінансової неспроможності виконувати усі повноваження, які за законом мають виконувати. Доходи громад, які не виявили бажання об’єднуватися, формуватимуться відповідно до статей 69 та 691, а видатки – статей 88 та 91 Бюджетного Кодексу України.
Сьогодні об’єднання громад відбувається виключно на добровільних засадах. Тобто, якщо громада проти об’єднання, її ніхто не зможе змусити. Але треба розуміти, які причини того, що громадяни проти об’єднання, тобто проти консолідації зусиль на вирішення існуючих проблем, проти збільшення надходжень до місцевих бюджетів, проти підвищення інвестиційної привабливості їхніх територій, проти підвищення рівня життя кожної людини в громаді. Можливо, вони просто не інформовані про переваги об’єднання, а досі живуть міфами і страхами?
Якою б не була причина відмови від об’єднання, результат один – в громаді залишається усе так, як є сьогодні. Громада з населенням 1200 осіб ні за яких умов не може бути спроможною надавати усі необхідні послуги своїм мешканцям. На це у неї немає ні інфраструктури, ні фінансів, ні кадрів. Після об’єднання більшості громад у тому вигляді, який є сьогодні, райони існувати перестануть. А послуги доведеться купувати у сусідів… Простіше кажучи, держава через закон про добровільне об’єднання дала можливість громадам консолідувати зусилля та ресурси і стати спроможними, зробити життя людей в кожному населеному пункті значно комфортнішим, а скористатися цією можливістю чи ні – це вже питання здорового глузду.
Що таке успішна країна?
Успішна країна складається з успішних сіл, селищ, міст - це люди, задоволені власним добробутом, комфортним та змістовним життям. Це коли не десь далеко, а там, де ти живеш, тебе влаштовує рівень життя – достойні умови навчання, лікування, відпочинку, всебічного розвитку. Чи зможе громада з обмеженими ресурсами, недостатніми для соціального та економічного розвитку, забезпечити гідний рівень життя людей? Чи може бути успішною країна з бідними територіями? Навряд. Тільки сильна, спроможна громада з достатньою економічною активністю на власній території, з ініціативними, працьовитими людьми забезпечить належний рівень життя населення, обере пріоритети розвитку та в достатній мірі фінансуватиме освіту, охорону правопорядку, медицину, утримання та будівництво доріг, соціальний захист, житлово-комунальне господарство, інші напрямки, котрі люди вважатимуть важливими. Звісно, це передбачає і фінансову спроможність, і наявність кваліфікованих відповідальних фахівців органів місцевого самоврядування.
Селищний голова В.Дебелий